Valt u in de avond moeilijk in slaap?

Dit komt vaak door digitale apparaten zoals tv, computer en tablet. Deze apparaten hebben veel blauwlicht in het kleurenspectrum. Blauw licht heeft de neiging om een stimulerend effect te geven en ons wakker te houden. Het remt de productie van het slaaphormoon melatonine en bevordert de vorming van stresshormonen. Vaak ontstaan hierdoor inslaap of doorslaapproblemen. Melatonine wordt geproduceerd als het donker is door de pijnappelklier. Maar door kunstmatig licht in de avond wordt de melatonine productie tegen gehouden.

Persbericht van de gezondheidsraad:

Gezondheidsrisico’s van ledlicht onvoldoende bekend

Ledlicht wordt steeds meer toegepast: in verlichting en in beeldschermen van onder meer smartphones en tablets. Naast de vele voordelen heeft het blauwere licht mogelijk ook risico’s voor de gezondheid, zoals verstoring van de biologische klok en oogschade. Consumenten attenderen op mogelijkheden om die risico’s te beperken is volgens de Gezondheidsraad belangrijk. Ook pleit de raad voor ontwikkeling van producten die ledlicht met minder blauw afgeven en meer onderzoek naar de gezondheidseffecten van ledlicht.

Blootstelling aan ledlicht neemt toe

Er worden steeds meer ledlampen en beeldschermen verkocht, en daarbij worden deze met elke generatie lichtsterker. Bovendien brengen mensen steeds meer tijd voor een beeldscherm door: thuis, onderweg, op het werk. Mede dankzij flexibele werktijden en meer beeldschermgebruik bij de besteding van hun vrije tijd doen zij dit bovendien vaker in de donkere avonduren dan voorheen. Ledlicht bevat relatief veel blauw. Blauwlicht maakt mensen meer alert, wat afhankelijk van het tijdstip van de dag gunstig, of juist ongunstig kan zijn. Verstoring van de biologische klok Licht in de donkere uren kan de biologische klok van mensen verstoren en zo ongunstige effecten op hun gezondheid en welbevinden hebben.

Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat ledlicht dit sterker doet dan ander licht. De biologische klok zorgt voor een cyclisch verloop van onder meer hartslag, hormoonsecretie, lichaamstemperatuur en cyclus van slapen en waken. Verstoring van de biologische klok kan leiden tot een kortere slaap, verminderde aandacht en een grotere kans op ongevallen.

Bron: http://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/gezonde-leefomgeving/briefadvies-gezondheidsrisicos-van-leds

Een review van schrijver Mindlift Learning | Metale Fitness voor het Moderne Brein

Hier een wetenschappelijk artikel van Rensselaer Polytechnic Institute in Troy

De onderzoekers van Rensselaer Polytechnic Institute in Troy, tonen aan dat 2 uur blootstelling aan backlight apparatuur zoals smartphone, laptop, computer, tablet, het natuurlijke slaaphormoon melatonine onderdrukt, dat slapeloosheid, inslaapproblemen en doorslaapproblemen veroorzaakt, vooral bij tieners, 30ers en senioren.

Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of computer) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht.

De studie toont ook aan dat blootstelling aan backlight gedurende tijd over vele jaren kan leiden tot een verhoogd risico van obesitas, diabetes en borstkanker.

De hedendaagse technologie heeft geleid tot grotere en fellere tv’s, computer schermen en smartphones, zegt de universiteit (Brittany Wood), onderzoeker die aan het onderzoek werkte. Dit is vooral zorgwekkend in populaties zoals jong volwassenen en adolescenten, die vaak nachtbrakers zijn.

Zeus Kerravala, een analist bij ZK Research, zei dat hij niet verbaasd is, dat schermen zijn gezondheid beïnvloeden.Omdat er zoveel mensen obsessief zijn, die voortdurend het apparaat bij houden- zelfs als zei gaan slapen.

Ik zie dat mensen steeds meer geobsedeerd raken door Facebook,Twitter, en email, en al de andere communicatie middelen zegt Kerravala. Mensen zouden de buitenwereld moeten loslaten als ze gaan slapen. Maar dat gebeurt niet meer, bijna iedereen slaapt met zijn telefoon niet meer dan een paar meter van zijn hoofd, zo dat ze geen moment missen als er iets gebeurd.

En als SMS-berichten of e-mails binnenkomen, lichten de apparaten op als waarschuwingen. Dat betekent dat we zelfs tijdens slaap, worden gebombardeerd met dat elektronische licht.

Mensen zouden de het apparaat los moeten kunnen laten als men gaat slapen, zoals de telefoon in een andere kamer leggen of gebruik maken van een ouderwetse wekker in plaats van telefoon. En ook beseffen dat sociale media ook kan wachten tot de volgende dag. Echter merkte Kerravala op dat veranderingen moeilijk zijn voor veel mensen.

Ik denk dat we echt verslaafd zijn, De smartphone is als een verslaagde drug. Hoe vaker je het gebruikt, hoe meer je wilt.

Universitaire onderzoekers hopen dat fabrikanten van apparatuur in staat zijn om deze informatie te gebruiken, om de verlichting te veranderen in hun apparaten zodat gebruikers er minder last van hebben.

Bron: http://news.rpi.edu/update.do?artcenterkey=3074

Zwitsers onderzoek “beeldschermen en melatonine reductie”

http://www.daserste.de/information/wissen-kultur/w-wie-wissen/sendung/2012/bildschirme-100.html 

Onze Bluelightprotect bril filtert het blauwelicht uit het kleurenspectrum, zodat uw melatonine productie niet of nauwelijks stagneert.

Hier het kleurenspectrum van een LED beeldscherm, links normaal en rechts met een Bluelightprotect PRO bril.


 

Om beter en sneller in te slapen kunt u twee dingen doen:

2 uur voor het slapen gaan niet meer naar een scherm kijken maar een boek lezen of andere bezigheden.

Wilt u toch tv kijken of computeren voor het slapen gaan. Zet dan minimaal 2 uur voor het slapen gaan de Bluelightprotect PRO bril op die het blauw blokkeert, waardoor u makkelijker in slaap valt.

De Bluelightprotect PRO bril is er in diverse varianten, ga hiervoor naar de webwinkel.


Copyright © 2015  EyeSense. Alle rechten voorbehouden