Menu Close
Sleep deprivation by looking at the screen

Sleep deprivation by looking in the evening at a display disturbs sleep

Lack of sleep or sleep is disturbed by display screens. For a long time we look at LCD and LED displays, which can be a TV, laptop, ipad or phone. To see what is a backlight LED light is in the display. The problem is that there is too much blue light is coming from it. That is very different from the natural light. So if you look at the screen for hours it will influence the body, but especially the hormones come out of balance.

 

melatonin

This primarily concerns the hormone melatonin! Melatonin is made in the evening when the sun goes down. Naturally there is more red light in the color spectrum and of course if you look at the screen too long this will disrupt, and stop the production of melatonin. This gives you no sleep signal and when you go to sleep, you will be harder to get asleep causing your sleep is shorter and shallower. The result is that you will not wake up rested and at daytime you are less concentrated and vital. If this happen for days you will have chronic sleep deficit.

You want a good night sleep, we can help you!

Our blue light filter glasses Bluelightprotect PRO ensures that blue light is blocked till 99% when you look at a screen, and your melatonin hormone is normally activated and you will fall at bedtime easier asleep and wake up well rested.

Prism LED screen graphics
PRISMA LED PRO graphics filter

All you need do is wear the Bluelightprotect PRO, 2 hours before bedtime. The next day you will notice that you are vital and have a better concentration

 

Recommended products

Blue light glasses Limburg-PRO
FF709-FRANKFURT-PRO blue-blocker-001

We have 6 different frames in our shop.

Persbericht van de gezondheidsraad:​ Ledlicht wordt steeds meer toegepast: in verlichting en in beeldschermen van onder meer smartphones en tablets. Naast de vele voordelen heeft het blauwere licht mogelijk ook risico’s voor de gezondheid, zoals verstoring van de biologische klok en oogschade. Consumenten attenderen op mogelijkheden om die risico’s te beperken is volgens de Gezondheidsraad belangrijk. Ook pleit de raad voor ontwikkeling van producten die ledlicht met minder blauw afgeven en meer onderzoek naar de gezondheidseffecten van ledlicht. Blootstelling aan ledlicht neemt toe Er worden steeds meer ledlampen en beeldschermen verkocht, en daarbij worden deze met elke generatie lichtsterker. Bovendien brengen mensen steeds meer tijd voor een beeldscherm door: thuis, onderweg, op het werk. Mede dankzij flexibele werktijden en meer beeldschermgebruik bij de besteding van hun vrije tijd doen zij dit bovendien vaker in de donkere avonduren dan voorheen. Ledlicht bevat relatief veel blauw. Blauwlicht maakt mensen meer alert, wat afhankelijk van het tijdstip van de dag gunstig, of juist ongunstig kan zijn. Verstoring van de biologische klok Licht in de donkere uren kan de biologische klok van mensen verstoren en zo ongunstige effecten op hun gezondheid en welbevinden hebben. Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat ledlicht dit sterker doet dan ander licht. De biologische klok zorgt voor een cyclisch verloop van onder meer hartslag, hormoonsecretie, lichaamstemperatuur en cyclus van slapen en waken. Verstoring van de biologische klok kan leiden tot een kortere slaap, verminderde aandacht en een grotere kans op ongevallen. Meer..... https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/gezonde-leefomgeving/briefadvies-gezondheidsrisicos-van-leds

Eert Schoten gezondheidsraad