Menu Sluiten

Kracht van het licht

Zonsopgang

Natuurlijk licht is gezond

De seizoenen laten ons zien hoeveel we het daglicht nodig hebben. Het gebrek aan licht maakt ons moe. In de winter ontvangen we slechts een fractie van de hoeveelheid licht die ons in de zomer bereikt. Daarnaast brengen we in het donkere seizoen meestal door in kunstmatig verlichte ruimtes. Daarom is de kwaliteit van kunstlicht zo belangrijk.

Lichtbiologen, psychologen, artsen en lichtontwerpers bestuderen al een tijdje hoe kunstlicht mensen beïnvloedt. Niet alleen de fotoreceptoren in onze ogen reageren op lichtprikkels. Er zit ook een pigment in ons orgel dat reageert op licht in het blauwe spectrum: melanopsine – een eiwit in het netvlies van onze ogen. Cellen in onze ogen met melanopsine – een groep speciale, niet-visuele ganglioncellen – laten ons brein weten of het dag of nacht buiten is.

Licht maakt ons wakker!

Ons netvlies kan elektromagnetische golven zien met een golflengte tussen 380 nm en 780 nm (nm = nanometer, een miljardste van een meter). Tussen deze golflengten worden alle kleuren van het lichtspectrum gevonden. Golflengtes net onder het zichtbare spectrum behoren tot het ultraviolet (UV). Boven het zichtbare spectrum bevindt zich het infraroodlicht (IR) of de warmtestraling.

De intensiteit van het licht wordt gemeten in lux (de Latijnse naam voor licht). Afhankelijk van de golflengte die we ontvangen in welke hoeveelheid, verandert onze stemming. Wanneer de zomerzon straalt met zijn volle lichtspectrum, met bijna 100.000 lux, wordt onze stemming letterlijk lichter. De sombere 3.500 lux tijdens de wintermaanden tempert onze geest. De intensiteit van het licht is vooral klein als we ons binnen gebouwen bevinden met kunstmatige verlichting. Daarom is de hoge kwaliteit van kunstverlichting erg belangrijk.

De producenten van lampen spannen zich in om hoogwaardige producten op de markt aan te bieden. Heel vaak is echter het enige criterium het energieverbruik en niet de kwaliteit van het licht zelf.

Hoe wordt de kwaliteit van het licht bepaald?

Wanneer we op een zonnige dag buiten zijn, ontvangt ons lichaam wit licht, infrarood en ultraviolet. Het licht van een lichtgevend element lijkt wit voor onze ogen wanneer alle kleuren van het lichtspectrum in balans zijn. De afgifte van melatonine – het slaaphormoon – in ons lichaam wordt geregeld door blauw licht. Dit was van nature een slimme truc. Mensen evolueerden met daglicht. Toen onze voorouders het grootste deel van de dag onder de blauwe lucht doorbrachten (met jagen en verzamelen) onderdrukte ons lichaam de afgifte van melatonine gedurende de dag. Tijdens een dag in de buitenlucht is het melatonine-niveau in het bloed laag. De concentratie van het slaaphormoon in ons bloed begint te stijgen in de schemering, waardoor we moe worden.

De effecten van kunstmatige verlichting

Denk aan de verlichting die u normaal gesproken vindt in scholen, bibliotheken, kantoren of ziekenhuizen. Het meest voorkomende zijn fluorescentielampen – hetzij in neonbuizen of als compacte fluorescentielampen, de zogenaamde “spaarlampen”. Zelfs vandaag de dag is helderheid de enige kwaliteitscriterium als het gaat om interieurverlichting. In de afgelopen jaren is de kwestie van energie-efficiëntie toegevoegd, waarmee het einde van de goede oude gloeilamp is gemarkeerd. Het licht van de gloeilamp is echter het dichtst bij het natuurlijke zonlicht.

Zonlicht bereikt het oppervlak van de aarde in een uitgebalanceerd kleurenspectrum. Het maximale licht ligt in het blauwgroene gebied met een golflengte van ongeveer 500 nm. Vanwege de helderheid van de zon, zien onze ogen dit als gelig wit.

In vergelijking met het zonlicht heeft het spectrum van fluorescentielampen een aanzienlijk hoger aandeel blauw. En het is dit blauwe deel dat een enorme invloed heeft op ons circadiaanse ritme, de waak- en slaapfasen van ons lichaam. Het blauwe gedeelte van het licht in onze omgeving is belangrijk in het midden van de dag, omdat het ons wakker en alert maakt. Velen van ons werken voor schermen die een licht uitzenden met een relatief hoog aandeel blauw (flatscreen, tablet, iPad). Daarom moeten we tijdens het werken in de avond een blauw licht filter bril (bluelightprotect) dragen, zodat ons circadiaanse ritme niet verstoord wordt.

Heldere kunstmatige verlichting

We hebben een duidelijk gestructureerd ritme nodig met voldoende licht in de ochtend en dienovereenkomstig duister in de avond, anders raakt ons slaap-slaapritme in de war. Mensen die niet goed slapen, voelen zich de hele tijd moe en zijn gemakkelijk zenuwachtig. Aan de andere kant is een voldoende heldere verlichting overdag belangrijk in kantoren, scholen en universiteiten. Het is tegenwoordig bekend dat mensen die in optimale helderheid studeren meer geconcentreerd zijn, omdat een voldoende hoeveelheid licht lichaam, geest en stemming activeert.

Elke cel in het lichaam heeft zijn eigen circadiaanse ritme. Een tiende van onze genen is actief op verschillende tijdstippen van de dag en de nacht. Daarom zijn concepten voor optimale verlichting relevant, vooral in ziekenhuizen en verpleeghuizen, omdat lichaamscellen zich op specifieke momenten van de dag delen, wanneer het lichaam regenereert. Patiënten en bewoners van verpleeghuizen slapen ’s nachts beter als er overdag bijzonder fel licht was. Dit betekent echter niet dat er een overdosis blauw licht zou moeten zijn! Het grote aandeel van blauw licht is een probleem met fluorescentielampen (gasontladingslampen) en LED-flatscreens in het bijzonder. Als dit licht ’s avonds wordt gebruikt, waarschuwt het ons en als gevolg daarvan slapen we niet goed.

Daarom moeten binnenverlichting en het werken met schermen en monitoren worden gepland. Verlichting in kantoren zou het natuurlijke daglicht moeten nabootsen en compenseren. In dit geval past het licht zich automatisch aan de gebruikersbehoeften en lichtvereisten aan. De zogenaamde “Smart-Lighting-Technology” betekent dat de binnenverlichting zelfregulerend is en zorgt voor perfecte kijkomstandigheden en comfort voor de gebruikers. Het licht kan in de vroege ochtenduren een hoger gedeelte blauw hebben en overdag warmer worden. Kantoormedewerkers kunnen dit “overgangs-effect” vergroten door een bril te gebruiken wanneer ze langere tijd op het scherm werken of later op de dag.

Zonlicht is gezond

Mensen voelen zich comfortabel in de natuurlijke lichtomstandigheden van mooi weer: blauwe lucht en zonneschijn – een mengsel van een koude blauwe lucht en een geelachtig witte, warme zon. Het gebruik van overeenkomstige verlichtingsconcepten verandert de indruk van kantoren aanzienlijk. Het kantoor is niet langer een plek waar je met tegenzin naartoe gaat, maar zelfs uitnodigt om langer te blijven.

Sunlight biedt het volledige spectrum van kleuren zoals getoond door de regenboog. Helaas kreeg het zonlicht de afgelopen jaren een slechte reputatie. Vanwege de stratosferische ozonafbraak zijn onze angsten voor “beschadiging” en onzichtbare UV-straling toegenomen. Maar is dit echt gerechtvaardigd? Nogmaals, dit is een geval van “de dosis maakt het vergif”. Iedereen weet dat blootstelling aan lang zonlicht tot roodheid van de huid leidt. Echter, als het zonnenbaden zorgvuldig wordt geregeld – zonder zonnebrandcrème – verhoogt het het welzijn en de gezondheid. De zon is verantwoordelijk voor de productie van vitamine D in het lichaam, die processen in de cel reguleert en ons skelet stabiliseert. Vitamine D heeft ook een beschermende invloed op ons immuunsysteem. Een optimaal niveau van vitamine D in het bloed is ongeveer 50 ng / ml (ng = nanogramm, 1 miljardste van een gram). Voldoende tijd in de frisse lucht en de zon helpen het lichaam om vitamine D te produceren.

Onze manier van leven heeft echter geleid tot het feit dat 90% van de bevolking vitamine D-tekort heeft. Tijdens de zomer vermijden de meeste mensen direct zonlicht uit angst voor de “gevaarlijke zon”. In de open lucht wordt de huid onmiddellijk beschermd door zonnebrandcrème. Toch is het precies dit zonlicht dat de huid moet bereiken om vitamine D in het lichaam te produceren, onafhankelijk van het huidtype.

Het is belangrijk om te weten dat de golflengten van het UV-gedeelte van het zonlicht zijn samengesteld uit de zogenaamde UV-A-straling (380 – 315 nm) en UV-B-straling (315 – 280 nm). Relevant voor de productie van vitamine D is hoeveel UV-B de huid opneemt. De opname van UV-B is alleen van de zomerzon tussen 11.00 uur en 15.00 uur. Wanneer de zon lager is, wordt de UV-B geabsorbeerd door de atmosfeer.

Als de huid wordt blootgesteld aan zonlicht zonder zonnebrandcrème, neemt het vitamine D-gehalte in het bloed toe. Om het risico op zonnebrand en huidkanker te verminderen, moet een te lange blootstelling aan direct zonlicht worden vermeden. Echter, 10 tot 15 minuten zijn voldoende om tot 20.000 eenheden vitamine D te produceren. Natuurlijk is het mogelijk om vitamine D aan te vullen in vorm van pillen. Maar degenen die hun vitamine D-spiegel natuurlijk willen reguleren, moeten altijd het daglicht prefereren.

Het lijkt ons veel te gewoon om te weten of er factoren zijn die goed of slecht voor ons zijn. Dit artikel toont aan dat licht niet altijd licht is – wat betekent dat licht ook een kwaliteit heeft, en hoe hoger deze kwaliteit is, hoe comfortabeler het is voor onze zeer gevoelige waarnemingsorganen, de ogen en de huid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *