Sov mangel ved å se på skjermen

Ser på en skjerm om kvelden forstyrrer natts søvn, noe som fører til søvnmangel.

Displayene forstyrrer natts søvn og forårsaker søvnmangel. Ofte ser vi lenge på LCD- og LED-skjermen, som kan være en TV, laptop, iPad eller en telefon. For å se hva som er på skjermen, må lyset komme ut, for dette brukes en bakgrunnsbelysning LED-lampe. Problemet er at for mye blått lys kommer ut. Det er veldig forskjellig fra det naturlige lyset. Så hvis du ser på skjermen i flere timer, blir kroppen, men spesielt hormonene, ute av balanse.

 

melatonin

Det handler om hormonet melatonin! Melatonin er laget om kvelden når solen går ned. Det er naturlig mer rødt lys i det naturlige fargespektret, og det er bra, men fra en skjerm kommer det mye blå lys og det stopper produksjonen av melatonin. Dette gir deg ikke sovesignal, og når du går i dvale vil du være vanskeligere å sovne, så søvn er kortere og mindre dyp. Resultatet er at du ikke våkner hvile og er mindre konsentrert og viktig i løpet av dagen. Hvis dette fortsetter, vil du ha kronisk søvnmangel.

Hvis du vil ha en god natts søvn, kan vi hjelpe deg!

Våre blå lysfilterbriller Bluelightprotect PRO sikrer at det blå lyset er blokkert for 99% når du ser på en skjerm, og på grunn av dette aktiveres melatoninhormonet på vanlig måte og rundt sengetid, du vil sovne lettere og våkne godt ut.

Prism LED-skjermgraf
PRISMA LED-graf PRO-filter

Alt du trenger å gjøre er å sette opp Bluelightprotect PRO 2 timer før sengetid. De neste dagene vil du legge merke til at du er viktigere og du kan konsentrere deg bedre!

 

Anbefalte produkter

Blå lys briller LiMBURG-PRO
FF709-FRANKFURT-PRO blå-blocker-001

Vi har 6 forskjellige rammer i vår nettbutikk.

Persbericht van de gezondheidsraad:​Ledlicht wordt steeds meer toegepast: in verlichting en in beeldschermen van onder meer smartphones en tablets. Naast de vele voordelen heeft het blauwere licht mogelijk ook risico’s voor de gezondheid, zoals verstoring van de biologische klok en oogschade. Consumenten attenderen op mogelijkheden om die risico’s te beperken is volgens de Gezondheidsraad belangrijk. Ook pleit de raad voor ontwikkeling van producten die ledlicht met minder blauw afgeven en meer onderzoek naar de gezondheidseffecten van ledlicht.Blootstelling aan ledlicht neemt toeEr worden steeds meer ledlampen en beeldschermen verkocht, en daarbij worden deze met elke generatie lichtsterker. Bovendien brengen mensen steeds meer tijd voor een beeldscherm door: thuis, onderweg, op het werk. Mede dankzij flexibele werktijden en meer beeldschermgebruik bij de besteding van hun vrije tijd doen zij dit bovendien vaker in de donkere avonduren dan voorheen. Ledlicht bevat relatief veel blauw. Blauwlicht maakt mensen meer alert, wat afhankelijk van het tijdstip van de dag gunstig, of juist ongunstig kan zijn. Verstoring van de biologische klok Licht in de donkere uren kan de biologische klok van mensen verstoren en zo ongunstige effecten op hun gezondheid en welbevinden hebben.Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat ledlicht dit sterker doet dan ander licht. De biologische klok zorgt voor een cyclisch verloop van onder meer hartslag, hormoonsecretie, lichaamstemperatuur en cyclus van slapen en waken. Verstoring van de biologische klok kan leiden tot een kortere slaap, verminderde aandacht en een grotere kans op ongevallen. Meer.....https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/gezonde-leefomgeving/briefadvies-gezondheidsrisicos-van-leds

Honors Schoten Health Council