Menu Sluiten
Slaap gebrek door op het beeldscherm kijken

Slaapgebrek door in de avond naar een beeldscherm te kijken verstoort de nachtrust

Slaapgebrek of nachtrust wordt verstoort door beeldschermen. Al een lange tijd kijken we op LCD en LED beeldschermen, dat kan een tv, laptop, ipad of een telefoon zijn. Om te zien wat er op het beeldscherm staat zit er een backlight ledlamp in. Het probleem is dat er teveel blauw licht uit komt. Dat erg afwijkt van het natuurlijk licht. Als je dus urenlang naar dat scherm kijkt raakt het lichaam, maar vooral de hormonen uit balans.

 

Melatonine

Het gaat namelijk om het hormoon melatonine! Melatonine wordt in de avond aan gemaakt als de zon onder gaat. Van nature komt er meer rood licht in het natuurlijk kleurenspectrum en als je te lang naar het beeldscherm kijkt wordt dit verstoord, en stop de aanmaak van melatonine. Hierdoor krijg je geen slaap signaal en als je gaat slapen zal je moeilijker zijn om inslaap komen waardoor je slaap korter is en minder diep. Het gevolg is dat je niet uitgerust wakker wordt en overdag minder geconcentreerd en vitaal bent. Als dit dagen door gaat heb je chronisch slaap tekort.

Wil je een goede nachtrust, wij kunnen je helpen

Onze blauwlicht filter bril Bluelightprotect PRO zorgt er voor dat het blauwe licht voor 99% geblokkeerd wordt als je naar een beeldscherm kijkt, en hierdoor wordt het melatonine hormoon op normale wijze geactiveerd en zal je rond bedtijd makkelijker inslaap vallen en uitgerust wakker worden.

Prisma LED scherm grafiek
PRISMA LED grafiek PRO filter

Het enige wat je moet doen is de Bluelightprotect PRO 2 uur voor het slapen gaan opzetten. De volgende dagen zal je merken dat je vitaler bent en je beter kan concentreren!

 

Aanbevolen producten

Blauw licht bril LiMBURG-PRO
FF709-FRANKFURT-PRO-blue-blocker-001

We hebben 6 verschillende monturen in onze webshop.

Persbericht van de gezondheidsraad:​ Ledlicht wordt steeds meer toegepast: in verlichting en in beeldschermen van onder meer smartphones en tablets. Naast de vele voordelen heeft het blauwere licht mogelijk ook risico’s voor de gezondheid, zoals verstoring van de biologische klok en oogschade. Consumenten attenderen op mogelijkheden om die risico’s te beperken is volgens de Gezondheidsraad belangrijk. Ook pleit de raad voor ontwikkeling van producten die ledlicht met minder blauw afgeven en meer onderzoek naar de gezondheidseffecten van ledlicht. Blootstelling aan ledlicht neemt toe Er worden steeds meer ledlampen en beeldschermen verkocht, en daarbij worden deze met elke generatie lichtsterker. Bovendien brengen mensen steeds meer tijd voor een beeldscherm door: thuis, onderweg, op het werk. Mede dankzij flexibele werktijden en meer beeldschermgebruik bij de besteding van hun vrije tijd doen zij dit bovendien vaker in de donkere avonduren dan voorheen. Ledlicht bevat relatief veel blauw. Blauwlicht maakt mensen meer alert, wat afhankelijk van het tijdstip van de dag gunstig, of juist ongunstig kan zijn. Verstoring van de biologische klok Licht in de donkere uren kan de biologische klok van mensen verstoren en zo ongunstige effecten op hun gezondheid en welbevinden hebben. Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat ledlicht dit sterker doet dan ander licht. De biologische klok zorgt voor een cyclisch verloop van onder meer hartslag, hormoonsecretie, lichaamstemperatuur en cyclus van slapen en waken. Verstoring van de biologische klok kan leiden tot een kortere slaap, verminderde aandacht en een grotere kans op ongevallen. Meer..... https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/gezonde-leefomgeving/briefadvies-gezondheidsrisicos-van-leds

Eert Schoten gezondheidsraad